Методична скарбничка

Афоризми й висловлювання про педагогіку та мистецтво

"Три риси, необхідні сучасному вчителеві: високий 
професіоналізм, духовна культура, любов до дітей".                                                                                    
                                                                            Гейл Годвін

" У роботі вчителя повинна царювати серйозність, що допускає жарт, але не обертає всієї справи на жарт."                                                                                     
                                                                                                                                                           Костянтин  Ушинський
    
"Більшість вчителів витрачають час на питання,покликані встановити, чого учень не знає, а справжнє мистецтво постановки питання полягає в тому, щоб з’ясувати, що учень
знає або здатний пізнати."
                                                                                                                                                                Альберт Ейнштейн

"Художники  очі людства. Вони відкривають у світі образи, на які всі дивилися, та ніхто не бачив до них."                                                                                                                                                     Максиміліан Волошин

"Духовне життя дитини повноцінне лише тоді, коли вона живе у світі гри, казки, музики. фантазії. творчості. Без цього вона
засушена квітка."
                                                            Василь Сухомлинський

"Виховання справа важка, і поліпшення його умов один з священних обов'язків кожної людини, бо немає нічого більш важливого, як освіта самого себе і своїх ближніх."
                                                                                  Сократ

"Виховання справа совісті; освіта ―  справа науки. Пізніше, вже в сформованій людині, обидва ці види пізнання доповнюють один одного."

                                                                           Віктор Гюго



Педагогічні роздуми на тему: 
«Взаємодія вчителя й учнів як цілісна 
соціально-психологічна система» 
2013-2014 н.р. 

 Виховання – справа совісті; освіта – справа науки. 
Пізніше, вже в сформованій людині, обидва ці види 
 пізнання доповнюють один одного. 
Віктор Гюго. 

   Для мене дуже важливою э взаємодія вчителя й учнів – цілісна соціально-психологічна система, яка складається з єдності перцептивного (співсвідомість), комунікативного (спілкування) та інтерактивного (співробітництво, співтворчість) компонентів, які взаємо обумовлюють один одного: вчитель може зрозуміти внутрішній світ учня, спілкуючись з ним, довіра і відкритість у спілкуванні виникає за умови розуміння вчителем внутрішнього світу учня, результат співпраці та співтворчості залежить від передбачення емоційних реакцій іншої людини в конкретних ситуаціях.
   У своїй роботі я намагаюсь дотримуватися провідного принципу педагогічної системи С.М. Лисенкової – виховання успіхом. Успіх чи то в роботі, чи то в навчанні приносить радість, задоволення, спонукає до подальших досягнень. Боротися за успіх у навчанні означає вчити дітей учитися, виховувати організованість, самостійність, відповідальність, дисциплінованість. Успіх у навчанні неможливий без розуміння та співпраці вчителів і учнів, батьків і дітей, вчителів і батьків.
  Особистим прикладом, прагненням досягти успіху в своїй творчій діяльності в роботі, я намагаюся надихати учнів, спрямовую та спонукаю до досягнення успіхів у навчанні ними особисто.
   Головним для себе завданням ставлю колективну співтворчість учителя та учнів як умову успішного навчання дитини та засіб її творчого розвитку. Враховуючи той факт, що підґрунтям будь-якої творчості є конкретні знання, вміння і навички, суттєве значення для розвитку творчого потенціалу учня в процесі виконання завдань мають сформовані в неї навички вчитися. Важливо, щоб дитина прагнула добувати знання, необхідні для виконання конкретної практичної роботи.
    Тому я не покладаюся в цій справі лише на дитячу активність, а намагаюся впроваджувати продуману систему педагогічних дій, які б спонукали учня творчо виконувати практичні завдання. Для оптимізації реального творчого процесу необхідною умовою є формування для кожного учня індивідуальної зони, ситуації творчого розвитку. Це – захопленість учнів яскравою, цікавою, перспективною спільною діяльністю, визначення індивідуальних зон творчого розвитку колективу загалом і кожної дитини окремо; організація творчого обміну ідеями, способами роботи; діалогічність процесу обговорення результатів творчого процесу. 
Проведені мною уроки образотворчого мистецтва мають стати для учнів відкриттям, новою сторінкою на шляху пізнання світу прекрасного, нового, незбагненного. Моя задача як педагога – розбудити в кожній дитині прекрасне, добре, гарне різними засобами , які зможуть настроїти не тільки окремого учня, а й весь клас на певну хвилю, примусити прислухатися до своїх власних хвилювань і почуттів, навчитися осмислювати їх. Педагогічна діяльність дає мені змогу досягати успіху та спонукати до цього моїх учнів.


 Педагогічні роздуми на тему: 
«Інноваційні технології як стратегія розвитку якісної освіти» 
2014-2015 н.р. 

 Мистецтво – це таємниця, яка відкривається не кожному. 
Тому учень на заняттях повинен бути дуже 
уважним, нічого не пропускати і не спати. 
 Я.Ф. Циоглинський 

    Більшу частину нашої фізичної та емоційної енергії ми витрачаємо на зоровий процес. Ми живемо у світі образів, які допомагають нам формувати сприйняття навколишнього світу. За допомогою зору ми отримуємо близько 80% інформації. Життя сучасної людини наповнене образами: ми їх бачимо в кіно, на телеекранах, на картинах, в газетах і журналах, на рекламних щитах, у навколишньому житті. Ми спілкуємося за допомогою образів. Звичайно ж, образи не виникають самі по собі. Формування образу відбуватися завдяки щільній взаємодії художника з аудиторією, із суспільством, яке сприймає ці образи. Іноді предметом образу є не його художнє зображення, а зміст, який виникає при його асоціативному сприйнятті. Якщо розглядати мультимедійні можливості, то можна говорити про художній образ як соціально-культурну властивість речей. Головним завданням, в сприйнятті графічного образу, виступає підготовленість глядача в його асоціативно-образному мисленні. 
   Чи можна говорити про те, що комп'ютери та мультимедійні технології можуть сприяти активізації та прогресу у сфері художньої освіти в цілому. (Так, можна!) Сьогодні ми використовуємо всі можливості і ресурси, щоб об'єднати медіа-грамотність і творче виконання завдання. У світі інформаційного перевантаження комп'ютерними технологіями та їх продуктами потрібно навчити учня сприймати в цілому потік інформації і робити відбір тільки потрібної та корисної для нього. Завдання педагога полягає в тому, щоб використати всі доступні технології в освітніх цілях, ставити правильно завдання і спрямовувати на формування образу. 
    Кожен урок я намагаюся проводити з правильною методичною задачею, що вимагає певної уваги, праці та винахідливості викладача. Величезне значення надаю вмінню знайти для кожної методичної задачі конкретне практичне вираження у вигляді вправи або постановки. Основою педагогічного методу вважаю певні посилки – вивчення натури, вивчення законів мистецтва заради подальшого виявлення в учня власного творчого бачення світу, що дозволяють вивчати навколишню дійсність, а також знаходити шляхи, які дозволяють накопичувати знання про устрій світу. 
   Я вважаю що виховний момент в навчанні головний, він впроваджується в постійному спілкуванні викладача з учнями та стає необхідною умовою педагогічної роботи. Моя задача як педагога – приділяти значну увагу контролю знань. Від регулярності контролю залежить інтенсивність роботи та засвоєння знань учнями. Правильний контроль знань допомагає вчителю оцінити якість власної роботи, побачити недоліки у викладанні і своєчасно усунути їх. 
    Художник, створюючи картину, ставить перед собою завдання досягти потрібного ефекту і використовує для цього всі засоби. Головну роль у творчості відіграє смак, але це поняття суб'єктивне. Смак формується під впливом різних факторів, таких як освіта, моральні цінності, культура, соціальна приналежність. Саме формування смаку в більшій мірі лежить на плечах вчителя. Обов'язок передати і прищепити культурні та життєві цінності покладаються на сім'ю і вчителів, які закладають основи у формуванні особистості. 
     Так само реалізація художнього образу залежить від ідеї, а ідея випливає з заданої теми. Слово «тема» походить від грецького «thema», що означає «те, що покладено в основу». При виборі теми для завдання, вчитель повинен продумати способи реалізації її учнями. Зв'язати підібраний відеоряд для повного розкриття теми. Мультимедіа, програмування та дизайн готують учнів до реалізації інтерактивних продуктів, які наповнені графікою, текстом, звуком і анімацією. У сукупності всі вони розвивають як творчі, так і технічні здібності учня, допомагають знайти спільну мову в роботі та навчити співпрацювати один з одним. 


 Вчитель образотворчого мистецтва Стрельцова С. В. 
Роздуми на тему: 
«Сучасний учитель. Який він?» 

    Освіта — основа інтелектуального, культурного, духовного, соціального, економічного розвитку суспільства і держави. Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору, збагачення на цій основі інтелектуального, творчого, культурного потенціалу народу, підвищення освітнього рівня народу, забезпечення народного господарства кваліфікованими фахівцями. 
    Коли людина починає замислюватись над вибором майбутньої професії? З самого дитинства, але, зазвичай, протягом формування особистості обрана нею професія кардинально змінюється. Чим саме зумовлено цей вибір? Одним з головних чинників цього вибору є отримані знання у школі. Школа повинна формувати особистість та вчити мислити дитину, а не калічити орган мислення системою неприродних вправ, таких, як заучування знань. Завдання сучасного вчителя – творчо перевести енергію учня в уміння самостійно мислити та користуватися знаннями для подальшого розвитку своєї особистості, для досягнення нею успіху у подальшому житті. 
     Характерною ознакою нашої епохи є перехід суспільства від індустріального стану розвитку до постіндустріального, а нині – до інформаційного. Запровадження в навчальному процесі сучасних інформаційних технологій відкриває нові шляхи й надає широкі можливості для подальшого загального та професійного навчання, всебічної активізації творчих, пошукових, особистісно-зорієнтованих форм організації навчання. 
    Залучення до навчального процесу молодих вчителів, на мій погляд, є однією з найважливіших задач в галузі освіти. Враховуючи здібності та бажання молодого вчителя зробити в реформуванні освіти «переворот», треба використовувати всі можливості для втілення сучасних ідей та задумів у навчальний процес. Для молодого вчителя характерною рисою є бажання поділитися своїми поглядами на сучасну інформацію, на життя та освіту. Молодий вчитель – це сформована психологічно та емоційно сучасна людина. Саме через нього можна налагодити той зв'язок, ланцюг між сучасною молоддю та дорослим життям. Серед розмаїття інформаційного простору вчитель відслідковує найбільш корисну та доцільну інформацію, яку спрямовує на формування особистості учнів. Особиста та професійна зрілість ̶ особливість педагогів, які перебувають на цьому етапі становлення. Учитель повинен стати невидимим диригентом, який вміє вчасно почути, помітити, виправити, підтримати кожного учня, організувати співпрацю дітей. 
   Гадаю, що кожен сучасний учитель повинен дотримуватися провідного принципу педагогічної системи С.М. Лисенкової – виховання успіхом. Успіх чи то в роботі, чи то в навчанні приносить радість, задоволення, спонукає до подальших досягнень. Боротися за успіх у навчанні означає вчити дітей учитися, виховувати організованість, самостійність, відповідальність, дисциплінованість. Успіх у навчанні неможливий без розуміння та співпраці вчителів і учнів, батьків і дітей, вчителів і батьків. 
      Своїм прикладом, прагненням досягти успіху в своїй творчій діяльності та в роботі вчитель може надихати учнів, спрямовуючи та спонукаючи до досягнення успіхів у навчанні ними особисто. 
   Дитина – не споживач готових результатів, а активний і вимогливий співучасник становлення власної особистості. 


 Роздуми на тему: «Як зробити урок цікавим?» 

Усі види мистецтва служать найвеличнішому з 
мистецтв – мистецтву жити на землі. 
Бертольд Брехт

     Виховання справжньої духовності, розвитку творчої особистості, здатності до художньо-творчої самореалізації та духовного самовдосконалення можливо при формуванні творчої особистості засобами образотворчого мистецтва. 
   Саме на вчителя образотворчого мистецтва покладається естетичне виховання учнів. Образотворче мистецтво є унікальним у вирішенні завдань як художнього, так і особистісного розвитку, громадського і духовного становлення підростаючого покоління. 
    На уроках образотворчого мистецтва вчитель-художник завжди має прагнути створити творчу, позитивну, активну, емоційну атмосферу; зацікавити природним артистизмом, витонченим розумінням прекрасного, проявити повагу до учнів та результатів їхньої творчості. Кожен урок повинен включати щось, що викликає здивування, радість, тобто таке, що ще довго будуть пам’ятати учні. Це може бути цікавий науковий факт, несподіване відкриття, красивий експеримент, казка, тощо. Важливо зазначити, що знання, набуті самостійною працею, роблять учня здатним творчо вирішувати професійні задачі та морально-етичні проблеми. 
   Основою продуктивної творчої діяльності учнів є здатність викладача організовувати спілкування. Спілкування стимулює творчий процес. Процес творчості – це перш за все відкриття нового: нових об’єктів, нових знань, нових методів їх вирішення. У зв’язку з цим проблемне навчання як творчий процес – це вирішення нестандартних навчальних задач за допомогою нестандартних методів. 
    Для проведення цікавого та ефективного уроку я вважаю доцільним використання таких стратегій навчання: 

  • інноваційні освітні технології (інтерактивні, інформаційно-комунікаційні, проектні тощо), вони вже в силу своєї новизни зацікавлюють учнів, стимулюють їхню активність; 
  • нестандартні уроки чи нестандартні цікаві завдання. Особливість нестандартних уроків полягає в такому структуруванні змісту і форми, яке викликало б інтерес в учнів, сприяло б їх оптимальному розвитку і вихованню. Такі уроки викликають емоції, збуджують інтерес до навчання, спираючись переважно на образне мислення, фантазію, уяву учнів; 
  • ігрові форми роботи. Для зацікавлення учнів на уроці застосовуються методи гештальт-педагогіки. Ці методи дають змогу зробити урок нестандартним, цікавим. Нестандартні завдання можуть бути у вигляді проблемних ситуацій, рольових і ділових ігор, конкурсів і змагань й інших завдань. При використанні гештальт- методів учні грають не заради самої гри, кожна гра їх чогось навчає і має пізнавальний і розвивальний характер. Ці вправи дають змогу навчальному матеріалу впливати не тільки на розум, свідомість, а й на почуття, емоції дітей. Таким чином, кожна нова тема супроводжується позитивними емоціями, і учні з зацікавленістю вивчають її. Отже, для того, щоб позитивно мотивувати та зацікавити ліцеїстів бажано використовувати гештальт-вправи. 
  • засоби мультимедіа, які залучають усі види пам'яті для осмисленого засвоєння теми уроку. Комп’ютер, проектор, інтерактивна дошка, таблиці, ілюстрації – правильне й доречне використання ТЗН роблять урок більш цікавим. 
   Велике значення у розвитку творчої особистості надаю формуванню художньо-образного мислення, засвоєнню мови мистецтва, форм, жанрів, стилів, а також інших теоретичних знань і технологічних умінь. Продовж уроку я не просто повідомляю те, про що учні можуть збагнути самі, а лише підводжу їх до цього. Для сприймання творів мистецтва часто організовую виставки ілюстрацій картин, робіт учнів. Школярі мають можливість самостійно, в довільній формі, розглядати виставлені роботи, і таким чином вони ненав’язливо долучаються до мистецтва. 
    Загалом, можна зробити висновок, що застосування учителем різних методів та прийомів допомагає розкритись тим учням, які мають високий творчий потенціал. Урок образотворчого мистецтва стає цікавим і простим для пізнання. Він не тільки вчить як правильно і гарно намалювати, а й стимулює можливість проявити фантазію та оригінальність у своїй роботі.

Немає коментарів:

Дописати коментар